Je to přibližně rok, kdy jsem poprvé slyšel frázi „Tři obrazovky a mrak“ (Three Screens and a Cloud). Tuším, že to byl Steve Ballmer nebo Ray Ozzie, kdo tenkrát přibližoval koncept, kdy cloud slouží jako rozbočovač a zdroj informací pro tři základní typy zařízení (obrazovky):
- PC,
- mobilní telefon,
- televizi.
Dnes, o rok později, má tento pohled velmi konkrétní obrysy. Cloud computing využíváme na denní bázi a ani o tom nemusíme vědět (to je vlastně jedna z jeho podstatných vlastností). Steve Ballmer se nedávno na University of Washington rozhovořil právě o tom, jak cloud pohání Microsoft a Microsoft pohání cloud. Nastínil pět základních dimenzí (shrnutí zde) a řeč proložily dvě ukázky – již klasické Bing Maps a sledování televize na Xboxu s přáteli právě skrz cloud.
Jaké názvy se tedy pojí s cloudem v režii Microsoftu?
- PC – Windows 7,
- mobilní telefon – Windows Phone 7 Series,
- televize – Xbox 360, resp. Xbox Live.
A jak to vypadá ve skutečnosti? Třeba takto:
Video z TechEdu ukazuje Erica Ruddera, kterak hraje tutéž hru nejprve na počítači (Windows 7), pak na mobilním telefonu (není explicitně uvedeno, ale soudě dle vzhledu a napojení na Xbox Live se jedná o Windows Phone 7) a nakonec na konzoli Xbox 360. Podstatné je, že jeho data se díky Live ID přenášejí (cloudem) napříč všemi platformami a hra pokračuje přesně tam, kde skončila, bez ohledu na zařízení.
Navíc je na prezentaci vidět i Visual Studio 2010 s otevřeným projektem hry. Dle Rudderových slov je 90 % kódu společných pro všechny tři platformy… Vývoj je pak sice komplikovanější, ale v kontrastu s možnostmi, které výsledný produkt nabízí, až překvapivě jednoduchý.
Nemyslím, že cloud by měl být absolutní (tedy bootování počítačů operačním systémem, který si stáhne z internetu), každé zařízení lépe pracuje samostaně, ale s napojením na ostatní. Jsem zvědav hlavně na Windows Mobile a jeho spolupráci s cloudem. Uvidíme na MIXu…