Project Natal vypadá čím dál lépe

Ovládat počítač dotykem rukou nebo jiných předmětů? Není problém – máme Surface, máme Windows 7. Co konzole, která pozná, jak se pohybujeme? Je tu Wii od Sony. A co kdybychom zahodili ovladač a používali jenom své tělo? Může být – chystá se Project Natal.

Když Microsoft loni ukázal první koceptuální video kouzelné krabičky, která se připojuje ke konzoli Xbox 360 a naprosto mění způsob hraní, dosud svázaný s periferiemi, vypadalo to báječně.

Nicméně se dostavila i klasická skepse – skutečnost nikdy není tak růžová, jak ukazují prezentační videa a ukázky. Jaká bude rozlišovací schopnost snímače? Jak bude přesný? Jak rychlá bude odezva? Jak nám bude rozumět rozpoznávání hlasu? A tak dále… Nyní, v březnu 2010, se blíží vydání produktu (zima 2010) a na světě je již mnoho detailů. Co se tedy ví?

Hardware tvoří sada snímačů a základní elektronika. Senzory poznají hloubku a Natal tak pochopitelně zvládne zpracovat prostorové informace – jak daleko osoba stojí nebo že předpažila. Z toho plyne také schopnost rozlišit části těla – postará se o to 48 bodů namapovaných na tělo. Navíc se systém bude učit a dopočítá tak třeba ruku schovanou za zády. Co se týče rozsahu, zatím se tvrdí, že je potřeba mít k dispozici odstup alespoň 4 metry, snímače pak v nejzažším bodě dosahu pojmou plochu širokou 4 metry a vysokou 2,7 m. [1]

Většina výpočtů a zpracování signálu se přenechá hře samotné (a tedy Xboxu, jemuž uzme 10-15 % výkonu). Většina „kouzel“ a funkcí tedy bude záviset hlavně na software. Odezva reakcí je zatím kolem 100 ms, což není nic moc, ale je možné, že se ji podaří ještě zmenšit. Jak to vypadá v praxi, ukazuje video Digital Foundry od Eurogamer.net.

Prvotní skepse ovšem postupně mizí spolu s tím, jak je možné si Natal vyzkoušet. Steve Clayton píše [2], že začátek byl nesmělý, protože člověk je navyklý na ovladač v ruce a nedůvěřuje systému, že na něj bude reagovat, nicméně po chvíli hře naprosto propadl („poskakoval jsem tak, že jsem jednu vrazil spoluhráči, který stál odpodál a díval se“).

Bez zajímavosti také není, že v projekt vkládá naděje designerská legenda herního světa Peter Molyneaux. Spolu se svým studiem Lionhead (vytvořili například hru Fable) vidí v Natalu zásadní potenciál. Podívejte se kupříkladu na toto dechberoucí video.

Člověk je naprosto vtažen do jiného světa, do hry. Ve vodě se zobrazí jeho vlastní odraz, může se světem interagovat fyzickými objekty atd. Microsoft Surface sice taky simuluje vodní hladinu, nicméně stupeň reálnosti je tady mnohem větší.

Zatím je k dispozici jediná hra – Ricochet – a věřím, že se u ní dá velice dobře zapotit. Nicméně si nedovedu představit hraní třeba FPS nebo nějakého složitějšího (na ovládání) titulu. Bude samozřejmě možné používat přídavná zařízení (a tak se v podstatě vrátit k Wii), ale hlavní síla podle mě bude ve změně návrhu her a plném využití možností ovládání celým tělem.

Celkově vypadá Project Natal čím dál lépe, proto uzavřeme slovy Petera Molyneauxe: „This is true technology that science fictioners have not even written about. And this works. Today. Now.

Zdroje

[1] http://www.techflash.com/seattle/2010/03/notes_on_project_natal.html

[2] http://blogs.msdn.com/stevecla01/archive/2010/03/02/xbox-project-natal-my-first-impressions-and-predictions-for-a-green-christmas.aspx