Jak důležité jsou popisky

Narazil jsem na celkem zajímavý článek z dob před vydáním Office 2007 týkající se uživatelského rozhraní. Rozhodl jsem se jej přeložit a zveřejnit zde.

Toto je překlad článku The Importance of Labels z roku 2005, jehož autorem je Jensen Harris. Originál naleznete zde: http://blogs.msdn.com/b/jensenh/archive/2005/11/01/487661.aspx

Jak důležité jsou popisky

Má první zkušenost ve skupině Office byla práce na aplikaci Outlook 98 jako intern program manager. Během toho léta jsem dostal jednu z klíčových lekcí použitelnosti, která se přenesla do DNA Ribbonu: závažnost popisků.

Součástí snahy o vylepšení pocitu uživatelů z Outlooku 98 bylo zlepšování struktury nabídek a panelů nástrojů. Jedním z problémů, kterého jsme si mezi běžnými uživateli všímali stále dokola, bylo to, že vůbec nepoužívali panel nástrojů! Výjimkou byla ikona „Smazat“ (která byla nejspíš zaběhnutá z prostředí Windows 95). Lidé používali k odpovědi, přeposlání a tvorbě nových zpráv raději menu.

Zkusili jsme několik úprav: nové ikony, reorganizaci ikon, umístění ikon pod nabídky, z kterých příkazy pocházely… Nakonec způsobila naprostý obrat jediná změna: obdaření důležitých tlačítek popisky. Panely nástrojů se tak skoro okamžitě staly šlágrem a každý (na jakékoliv uživatelské úrovni) je začal používat.

Porovnání panelů nástrojů - Outlook 97 vs. Outlook 2003

Když se nad tím zamyslíte, není to až takové překvapení. Ve skutečném světě je celkem vzácné, že bychom při vyjádření myšlenek spoléhali pouze na ikonografiku. Dveře na toalety mají na sobě obecně ikonu muže a slovo „Páni“, značky mají na sobě slovo „STOP“. Na druhou stranu si vybavuji tucty zážitků, kde mě dokázal frustrovat design založený pouze na ikonách. Na nedávné dovolené jsme strávili možná 10 minut snahou zjistit, jak zapnout troubu, než jsme to prostě vzdali, protože jsme nebyli schopni odhalit, co ikony na ní znamenaly. Ve svém autě mám tlačítka, u nichž netuším, co dělají, protože jejich ikony jsou příliš zakódované. Nejspíš bych si je mohl vyhledat v manuálu…

Není to tak, že by ikony nemohly fungovat samy o sobě, spíš má většina lidí docela omezený slovník. Disketa = uložit. Tiskárna = tisk. Přehrát, Pozastavit, Zastavit, Vpřed, Zpět (Play, Pause, Stop, Forward, Back) byly všechny definovány magnetofony z 80. let. A ano, pokud je ikona dostatečně ideografická, může být smysluplná a dá se zapamatovat – vezměte si například nabídku „Apple“ v systému Mac OS. Ale ve srovnání s lidskou řečí prostě chybí ta bohatost. (Obzvlášť pokud uvážíme, že už vím, jak mluvit anglicky; naučit se mluvit „ikonicky“ je spousta práce navíc.)

Tohle je jedna z oblastí, kde by se aplikace pro Windows měly učit z návrhu webu. Proč připadá lidem mnoho webových stránek jednoduše použitelných? Jedním z důvodů je nepochybně to, že všechno je opatřeno popisky. Lidé nemusí nikdy dešifrovat záhadné řady nepopsaných 16×16 ikon, aby byli schopni používat web. A přesto zůstává panel nástrojů bez popisků základem většiny dnešních programů pro Windows.

Weby často platí za svou upovídanost tím, že návštěvníci musí stránku posouvat, aby viděli celý obsah. Panely nástrojů naproti tomu mají výhodu v extrémní hustotě a předvídatelnějším rozložení.

Ribbon v Office verze 12 (2007) je navržen tak, aby využíval důležitost popisků takovým způsobem, který neohrozí předvídatelnost pevného umístění v horní části uživatelského rozhraní.

Navrhli jsme systém rozložení a změn velikosti, který poskytuje tolik možností přidat příkazům popisky, kolik je jen možné – obzvlášť s tím, jak se zvyšuje rozlišení obrazovky. Bohatá rozložení Ribbonu spolu s tím umožňují hustotu, kterou si mohou dovolit vynecháním popisků položek, které v pořádku fungují i jako obyčejné ikony (Tučně, Kurzíva, Na střed apod.).

Doufám, že dny, v nichž řady ikon 16×16 bez popisu reprezentovaly „standardní UI“, budou již brzy minulostí.