MIX10 – klíče první keynote

V Las Vegas opět po roce probíhá třídenní konference MIX pořádaná společností Microsoft pro vývojáře a designéry moderního webu. Dnes v 17 hodin začala první keynote v režii Scotta Guthrie. Shrňme si, co bylo ve dvouhodinové prezentaci k vidění.

Úvod

Scott hned na začátku prohlásil, že tento MIX bude dosud nejzásadnější. Dále nastínil náplň – dnešní keynote se bude točit kolem technologie Silverlight (média, RIA, Windows Phone), zítřejší pak ukáže nový Internet Explorer 9. A bylo to právě slovo Silverlight, které se skloňovalo ve všech pádech. Nejprve něco čísel („počítačů s nainstalovaným pluginem přibývá, blížíme se 60 %“), pak ukázka toho, jak televizní společnosti využily Silverlight pro online vysílání zimních olympijských her a hlavně oznámení, že zdrojový kód přehrávače bude uvolněn jako open-source.

Televizní společnosti, které využily Silverlight pro streamování videa při ZOH 2010

Silverlight 4

Logicky následovalo představení nové verze technolgie Silverlight. Momentálně je k dispozici coby Release Candidate, vydání se tedy blíží. Kromě plné podpory ve Visual Studiu 2010 zmínil Scott také integrovanou technologii Pivot (která má zatím stále podobu experimentu v Microsoft Live Labs). Bude tak možné vkládat netradiční způsob vizualizace dat přímo do webových aplikací.

Silverlight doprovodí i nová verze nástroje pro návrháře z rodiny Expression – Blend 4. Momentálně je k dispozici betaverze, upgrade z verze 3 bude zdarma.

Plejádu spokojených, kteří přešli na Silverlight a rozhodli se na něm postavit své aplikace, zastoupil eBay. Speciální out-of-browser aplikace umožní jednoduše inzerovat předměty v aukci a zjednoduší hledání. Technologie umožňuje pracovat s periferiemi, v demu tedy použili webkameru k naskenování čárového kódu knihy, která byla rozpoznána a následně vyhledána na serveru.

Windows Phone 7

Pak konečně nastoupil Joe Belfiore a začala pro mě nejočekávanější část keynote. Shrnutí novinek mobilního systému není třeba rozebírat (stalo se tak už dříve), zajímavější je ukázka prvních aplikací třetích stran. Na to byla zvědavá většina lidí – jak budou vypadat externí aplikace a hlavně, jak se budou vyvíjet.

Odpověď je až nečekaně prostá: Silverlight. Žádná odlehčená verze – plnohodnotný motor, který známe z desktopu. Včetně hardwarové akcelerace. Joe předvedl, že aplikace jsou vedeny k tomu, aby dodržovaly stejný způsob ovládání jako zbytek telefonu (tedy „nekonečné“ pásy, které se posouvají do stran). Dvě ukázky: procházení zpráv od Associate Press (AP), kde bylo vidět, jak snadno a nenásilně lze zapojit reklamu, a Hush Hush – jakýsi efektní deníček pro děti.

Aplikace se mohou také identifikovat jako rozšíření pro existující huby, takže není problém (a bylo předvedeno) vytvořit aplikaci, která umožní pokročilou editaci fotografií přímo z nabídky při jejich prohlížení. Umožňuje to opět Silverlight.

Poslední ukázka, kterou měl Joe v rukávu, byla plně 3D hra z Xbox Live (tentokrát v režii frameworku XNA). Vypíchnul při tom spolupráci s výrobci hardware a to, že vývojáři se mohou spolehnout na pevně dané specifikace telefonů a optimalizovat pro omezenou množinu železa.

Jak se pro to programuje?

Scott Guthrie ukázal, že odpověď na otázku v nadpisu zní: „Jednoduše.“ Existují veskrze dva přístupy: řízený kódem a řízený designem. Scott během několika minut vytvořil jednoduchého klienta pro Twitter („Mnoho lidí si stěžovalo, že Windows Phone 7 nemá Twitter klienta, tak teď jednoho vytvořím.“). Kódem řízený přístup se dá shrnout do těchto bodů:

  • šablony projektů pro Visual Studio,
  • WYSIWYG – klasické přetahování komponent,
  • emulátor – umožňuje třeba i měnit za běhu orientaci displeje apod.,
  • plnohodnotný Silverlight,
  • hardwarová akcelerace – díky ní je třeba rolování listboxem maximálně plynulé.

    Ukázka vývoje pro Windows Phone 7 ve Visual Studiu. Bohužel mizerná kvalita obrázku.

Jon Harris si pak vzal na starost tvorbu aplikce v nástroji Expression Blend 4. Nosnou myšlenkou byla skutečnost, že vešekerá datová propojení prvků je možné realizovat prostým přetažením drag&drop. Programátoři vytvoří pro designéry datové zdroje a návrháři je pak pouze použijí a mohou se soustředit opravdu jen na svou práci. Používají při tom třeba produkty Adobe, z kterých lze jednoduše do Blendu importovat.

Jon vytvořil jednoduchou galerii obrázků s dynamickým načítáním popisků, která výborně vypadala a ladila s prostředím, během asi osmi minut.

Další aplikace třetích stran

Scott Guthrie si pak na pódium postupně zval několik lidí, kteří předvedli další aplikace třetích stran. Byly k vidění:

  • Netflix – aplikace pro přehrávání zakoupených videotitulů, včetně intergrace do hubu music&video,
  • Graphic.ly – prohlížení komiksů na mobilním telefonu s využitím technologie DeepZoom,
  • Foursquare – těží z možnosti Silverlightu získávat poziční data a integrovat Bing Maps,
  • Shazam – rozpoznávání písně podle vzorku, který nahrajeme na mikrofon, opět schopnost používat periferie,
  • Seesmic – celá platforma založená na pluginech a hlavně poháněná Silverlightem; funguje i na Mac OS; Twitter klient pro telefon používá většinu již hotového kódu desktopové verze – při vývoji nebylo nutné začínat od nuly jako na jiných mobilních systémech,
  • zábavnou vložkou pak byla aplikace pro vzdálené ovládání pojízdného kanónu, který střílel do publika červené polokošile…

Co ovšem rozhodně opět rozbouří moře nekonečných debat a spekulací, bude demo jedné fotbalové aplikace (přiznávám, nezachytil jsem název). Tam byly totiž zmíněny a předvedeny push notifikace. Jak fungují? Aplikace je ukončena, vy pracujete třeba v kalendáři a najednou se nahoře objeví upozornění, že se cosi stalo (třeba změna skóre ve sledovaném zápase). Klepnutím na něj se aplikace spustí ve správném kontextu (tedy ukáže detaily zápasu a jeho další možnosti) a můžete s ní opět pracovat. Nepadlo ani slovo o plném multitaskingu.

XNA

Nakonec trochu hraní. Na telefonech bude možné hrát plně 3D hry vytvořené pomocí frameworku XNA. Taková hra pak využívá většinu kódu společně na všech platformách a také všude stejně vypadá. Více v mém článku Three screens and a cloud.

Kdy? Odkud?

Právě teď… Aplikace budou dostupné na novém Marketplace, nástroje jsou ke stažení na adrese developer.windowsphone.com.

Závěr

Keynote byla zábavná, ač neřekla mnoho. Silverlight, Silverlight, Silverlight… tam bude směřovat budoucnost RIA a mobilních aplikací. Co se Windows Phone týče, bylo příjemné vidět prototypy za chodu a konečně mít příležitost pohlédnout i na cizí aplikace. Případnou absenci multitaskingu nevidím jako problém. Push notifikace jsou dostačující (a tipuji, že i výkonově přijatelnější) a trend spočívá spíš v integraci potřebných nástrojů přímo do aplikací (dle filozofie „vše na jednom místě“) než v neustálém přepínání.